עשר הספירות ותיקון הנפש

מה הקשר בין הצינורות דרכם זורם השפע לעולם, והיכולת שלנו לתקן את נפשנו? עשר הספירות הן אבני הבניין של העולם וגם של האדם; אם האדם הוא עולם קטן, והעולם אדם גדול, אין מנוס מהצורך להבין איך כל פעולה בנפש משתקפת בעולם, ולהפך. ‘תיקון עולם’ הוא בעצם המסע שלנו להשפיע טוב בלפי חוץ כאשר אנו מבינים את חשיבות התיקון הפנימי העצמי.

עשר הספירות אסנט

עשר הספירות – אבני הבניין

עשר הספירות. מושג מורכב מאין כמוהו, שנושא חשיבות כ"כ גדולה עבורנו, שחבל שניתן לפחד או לתחושת אין אונים לעמוד בינינו ובין הצמיחה שלמידה עליו יכולה להעניק לנו. כמובן שבמאמר הזה אין התיימרות לכסות או לבאר בצורה נרחבת, אבל חקירה פשוטה למען התחלה היא הכוונה.
קצת כמו אבני יסוד, הספירות הן הדרך בה מנהיג הבורא את העולם; כיוון שהבורא עצמו אינו מתגלה במלוא תפארתו, האור והשפע שמעניקים חיות לעולם חייבים לעבור דרך ‘מסכים’ דקים שמצמצמים את עוצמת האור והופכים אותו ל’נסבל’ בעיני הנבראים. משל פשוט הוא שמש ועדשות משקפי-שמש: כמו שלא ניתן להסתכל בשמש ישירות, וצריך מחיצה בין קרני שמש ישירות והעיניים שלנו, ככה גם הטוב האינסופי של הבורא צריך לעבור דרך צינורות הצמצום שהן הספירות. הספירות הן לא אלוקות; אם הן היו, לא היינו יכולים להמשיג אותן, לתת להן שם או לדבר עליהן באמת. הספירות הן סוג של בריה ראשונית מאוד דרכה מתגלה האור האלוקי בתוך הבריאה.

וכמו שהעולם מורכב מאותן ספירות, ככה גם נפש האדם. העולם והאדם נבראו בזהות מוחלטת- לכל פעולה של האדם יש מקבילה רוחנית, בדיוק כמו שלכל מציאות רוחנית יש השפעה גשמית על האדם ועל כלל המציאות. כל פעולה בעולם מושכת את האור שלה, את החיות שלה, מספירה מסוימת; תיקון המידות הוא בעצם התמקדות והחלטה מאיפה, ולאיפה, למשוך שפע. בגלל הזהות במבנה, כל עבודה פנימית , פרטית, שהאדם עושה מהדהדת בעולם כולו, וכמו כן גם מנגינה שמתנגנת בעולם תהדהד באדם אם הוא לא ישים ליבו לכך. תיקון עולם מגיע כאשר האדם בוחר בצורה אקטיבית למשוך אור של קדושה, במקום להיות כלי תהודה של מה שקורה סביבו בלי לשים לב.

הספירות ומשמעותן בנפש

החלוקה בספירות היא לשלוש עליונות, ושבע תחתונות. העליונות הן בבחינת העלם עדיין, הן כוחות הנפש שקיימים באדם אבל לא בצורה גלויה. שבע התחתונות הן בבחינת המידות הגלויות, קצת כמו הביגוד של הנפש, הדרך בה מתבטאים אותם דברים נסתרים.

חכמה – מקבילה בנפש לכוח המחשבה; בניגוד למחשבות שבאות אלינו בעקבות חשיפה לגירויים חיצוניים, המחשבות של החכמה הן אותן מחשבות ש’מבריקות’ בתוכנו, שצצות ומציפות אותנו בשלב שאנחנו עדיין לא לגמרי בטוחים למה בדיוק אנחנו מתכוונים, ואיך בדיוק זה נראה בפועל, אבל הפוטנציאל שם.
בינה – מקבילה לפיתוח של אותם רעיונות ראשוניים; מלשון התבוננות, הבינה מבינה דבר מתוך דבר, משיגה את דרך האמצע, את השורש שמאחד את ההפכים. כמו קרקע פוריה שמקבלת את זרע החכמה, הבינה מפתחת לפרטים את הרעיון המלא-בפוטנציאל-אך-לא-מגובש.
יחד מהווים החכמה והבינה את הרצון ופיתוחו.
דעת – לא תמיד נספרת (על ספירת הכתר אולי נרחיב במקום אחר), אך מהווה גשר מהותי בין השכל למידות, בין המוח ללב. הדעת עוזרת להוציא מהנעלם אל הגלוי את כוחותיו הפנימיים של האדם דרך החיבור למידות.

שבע התחתונות הן בעצם דרכי היישום של התוכנית- איך באמת מוציאים לפועל את הרעיון המקורי שהבריק בחוכמה? זוהי הנהגה גלויה- כל פעולה גשמית עוברת דרך עולמו הרגשי של האדם, והוא הביטוי של שבע המידות.

חסד – כוח האהבה שמתבטא בנתינה ללא התניה. זוהי ה’אהבה שלא תלויה בדבר’, שנובעת מתוך הבנה עמוקה של אחדות הכל. דרך החסד מתגלה בעולם רצון הבורא להשפיע שפע אין-סוף.
גבורה – הגבורה נקראת גם דין, ומשמעותה השמת גבולות בנתינת השפע. הספירות עצמן הן ביטוי של גבורה; ללא הצמצום לא היה יכול להתקיים העולם, ומכך אנחנו לומדים את החשיבות שבהתנהלות המודעת בנתינת השפע: האם זה ראוי, מי המקבל, כמה הוא באמת מסוגל ורוצה לקבל?
תפארת – שילוב של החסד והגבורה; זוהי השפעת שפע מאוזנת, השפעת שפע שרואה את רצונותיו של המקבל, ולוקחת בחשבון את הכלי בהתאם לכמות האור שרוצה הנותן להעביר.
נצח – כמו שברור מהשם, הנצח מבטא את היכולת של האדם לנצח באמת, להגיע לניצחון דרך הכוחות שלו, בין אם בצורה מקרית ובין אם דרך אמונה בנצחיות נשמתו והכוחות שנובעים מאותה האמונה.
הוד – מלשון הודיה והודאה, הוד הוא הפאר שמגיע מתוך היכולת לראות ולהודות על הטוב, אבל גם בראיית האמת, הודאה בטעויות ובחסרונות.
יסוד – זוהי ספירת ההתקשרות שמחברת בתוכה את כל הספירות הקודמות לה; כמו תבשיל, יסוד לא מציגה שום ‘מרכיב’ חדש לתערובת אבל בעצם מעניקה טעם חדש לחלוטין מכל הרכיבים שקיימים בה.
מלכות – הספירה בתחתית התרשים; המלכות היא הכוח המבצע, המוציאה מהכוח אל הפועל. ללא המלכות, כל הספירות נשארות בגדר תאוריה.

אם נחזור לדימוי העדשות שהתחלנו אתו בשביל לתאר את הספירות, נוכל גם להבין את חשיבות עבודת המידות. לכל זכוכית יש שני צדדים, ודרך הזכוכית הזו שאנו מדברים עליה משפיע הבורא שפע אינסופי בכל רגע נתון (כן, לכולם, תמיד). מידת הקבלה של אותו אור תלוי בנו- כמה הצד "שלנו" של הזכוכית נקי ומזוכך, ואת אותה בהירות נוכל להשיג אך ורק דרך עבודה על תיקון הכלים, תיקון המידות.

פעילויות ממולצות