לטייל בצפת – ולחגוג באווירה קסומה אתרים ייחודיים לחגיגות בר מצווה

בשעה טובה בנכם הגיע לגיל מצוות ואתם מחפשים מקום מיוחד ורווי אווירה לחגוג עבורו את האירוע רב המשמעות בחייו ובחייכם. ברור שאתם מבקשים שחגיגת בר המצווה תהיה אירוע בלתי נשכח, שייחרט כחוויה מרגשת וייחודית, בזיכרונו ובזיכרונם של המוזמנים. נראה כי צפת היא המקום אותו אתם מחפשים.

במאמר שלפניכם נציג בקווים כללים את בירת הגליל העליון, נספר איפה ניתן לערוך מסיבת בר/בת מצווה, נמליץ על אתרים בהם תוכלו לבלות וליהנות, שיתאימו וישמחו גם את בני הנוער והילדים שבין האורחים.

צפת

צפת, בירת הגליל העליון, ממוקמת על פסגות הר כנען והר צפת. העיר ההיסטורית ידועה בזכות המיסטיקנים הקבליים המתגוררים בה, הסמטאות הציוריות וגלריות האמנים המצויות בה למכביר.
כבר במאה ה-16 יצא שמעה של צפת למרחוק כעיר הקבלה, לאחר שרבנים וחכמי קבלה רבים נמלטו מהאינקוויזיציה הספרדית וקבעו בצפת את מקום משכנם.
ניתן להגיע לצפת בתחבורה ציבורית, או שתוכלו לנהוג לשם בעצמכם. כדאי מאד לקחת בחשבון את הכבישים הצרים והתלולים בדרך אליה ובתוכה, שהרי, כפי שציינו כבר בראשית הכתבה, צפת ממוקמת על פסגות שני הרים.

מה יש לעשות בצפת

בתי כנסת
מאחר וכתבה זו עוסקת הן בטיול מרתק בצפת הקסומה והן בחגיגה משפחתית כמו בר מצווה, אנחנו בוחרים להתחיל בסיפורם של כמה מבתי הכנסת המיוחדים שבה. בעיר העתיקה וסביבותיה נמצאים כמה בתי כנסת עתיקים. כולם, למעט אחד, נפגעו ברעידות האדמה, אשר פגעו באזור בשנים 1759 וב -1837

בית הכנסת אבוהב
שוכן בלב העיר העתיקה ונקרא על שמו של רבי יצחק אבוהב. בתקופת גירוש ספרד בשנת 1492, החליטה קבוצת מגורשים כי אין להשאיר את ספר התורה, שכתב הרב יצחק אבוהב, מאחור והם נשאו אותו עמם לצפת, ושם, בבית הכנסת שיכנו את הספר שעשה משא ארוך.
בבית הכנסת שלושה ארונות קודש, כשאחד מכם מכיל ספרי תורה עתיקים שאינם ברי תיקון ולכן נפסלו.
ברעש האדמה הנורא שהתרחש בשנת 1759 חרב בית הכנסת למעט קיר אחד. הקיר הדרומי לצדו ממוקמים היו ארונות הקודש. האגדה מספרת כי 10 אנשים ניסו להעביר יחד את ספרי התורה לבית כנסת אחר, עד לתום השיפוצים, אך הם נפטרו בזה אחר זה וספרי התורה נשארו במקומם. ספרים אלה יוצאים ממקומם בראש השנה, ביום הכיפור ובחג השבועות.
בית הכנסת נחשב לאחד היפים ביותר בצפת, על כיפת בית הכנסת עיטורים של סמלי 12 השבטים וכלי נגינה ששמשו את הלוויים בבית המקדש. כל האיורים והציורים בבית הכנסת צוירו במאה ה 19 וראשית המאה ה 20.
מתאים לאירוח של כ 150 איש לחגיגת בר מצווה מרגשת
כתובת: סמטת אבוהב

בית הכנסת האר"י אשכנזי בצפת
בית הכנסת האר"י האשכנזי בצפת, השוכן בלב עיר הקבלה ההיסטורית, מתוארך למאה ה-16. הוא הוקם על ידי יהודים שנאלצו להמיר את דתם תחת אימת האינקוויזיציה הספרדית, אך בהמשך הצליחו להימלט ומצאו עצמם בצפת, בקרב קהילה שמסרבת לקבלם לחיקה. על כן, בנו לעצמם בית כנסת משל עצמם. בית הכנסת נהרס ברעידת האדמה 1578 למעט באר המצויה בו, אך שוקם ונבנה מחדש ה 1857. בית הכנסת קשור לרבי יצחק לוריא, המקובל המכונה "הארי", שמשנתו הפכה לאבן היסוד של הלימוד הקבלי.
בית הכנסת האר"י האשכנזי משמש כמרכז תרבותי תוסס. מארח פסטיבלים דתיים רבים השופעים במוזיקה, ריקודים ומזון.
בבית הכנסת חדר אירוח עם שולחנות ל- 60 סועדים בו תוכלו לחגוג עם חתן בר המצווה.
כתובת: סמטת ר' ישראל נג'ארה

בית הכנסת האר"י ספרדי
נחשב לעתיק ביותר בצפת. הוא ממוקם מעל בית העלמין הישן של צפת ובקיר המזרחי של בית הכנסת ישנו פתח קטן מעין מערה בה אומרים שלומד היה האר”י הקדוש ובו נגלה לפניו אליהו הנביא. בית הכנסת יפה לביקור, אך הגישה אליו הפחות נוחה מכל האחרים.
כתובת: רחוב האר"י

בית כנסת האלשייך
נמצא בלב העיר העתיקה. למרות שזהו כנראה בית הכנסת העתיק ביותר בצפת, מדובר במבנה היחיד שעמד איתן בשתי רעידות האדמה ולא חרב. שמורים בו ספרי תורה שיש הטוענים שהם בני אלף שנים ואף יותר. על אחד מתיקי ספרי התורה שבמקום כתוב כי שימש את בעלי התשובה האנוסים, שנאלצים היו להמיר דתם ושבו אל חייק היהדות.
רוצים לחגוג בר מצווה במקום המיוחד? יש לו חצר יפה שיכולה לארח עד 80 משתתפים סביב שולחנות ערוכים.
כתובת: סמטת אבוהב

אתרים נוספים לטיול בצפת

מרכז הקבלה
בתיאום מראש, תוכלו לבקר במקום, לקבל שיעורים וסיורים המציגים את התפתחות הקבלה, לעבור חוויה אורקולית, סדנאות, לבקר בגלריית אומנות ועוד. במקום מרפסת, בה עורכים אירועים אל מול הנוף המופלא.

רובע האמנים
רובע האמנים, שכונה בלבה של העיר העתיקה של צפת. בין בתי האבן המתוארכים למאה ה 16מתפתלות סמטאות צפופות ,ציוריות ורוויות קסם. הרובע מכונה כך על שם האומנים שהגיעו לצפת בשנות ה 50 וה 60 של המאה הקודמת ובחרו בה כמקום לעידוד היצירתיות שבהם. גם כיום מאוכלס המקום באומנים ממגוון תחומים ולכן מדובר על לא פחות מגן עדן לאוהבי אמנות. שפע גלריות, ביניהן לא רק פרטיות אלא גם גלריות קולקטיביות, בתי מסחר ובתי מלאכות של האומנים המקומיים יאפשרו לכם, אם רק תרצו, לרכוש להנאתכם אומנות, ציורים ופסלים, אומנות זכוכית, תכשיטים, אריגה ועוד.

פארק המצודה
שבילי הליכה נוחים בפארק, שהוקם על שרידי מצודה, שראשית ימיה כבר במאה ה-12 אך נפגעה קשות ברעידת האדמה של 1837, יובילו אתכם אל מרפסת תצפית המשקיפה אל נוף משכר, של הכנרת, הרי נצרת, דרום הרמה ועוד. נראה לנו שאין מקום יפה ממנו לצילומי חתן בר המצווה ומשפחתו.

רוצים עוד כמה אטרקציות בצפת?
מה בדבר שעשוי להתאים כמעט לכל גיל? או טיול מרתק אל פרק עמק התכלת עם המעיינות הקטנים ובריכות השכשוך, או אולי ביקור במפעלים ושלל הגלריות ובתי המלאכה שבאזור?

כפי שבוודאי כבר ברור, לצפת יש הרבה מה להציע למבקרים בה. באשר לחתן בר המצווה, אנו תמיד ממליצים לפלפל את הטיול עם עזרים נוספים שממחישים את החגיגה כגון בלונים ליום הולדת ושלל שירים המשמחים כל לבב.

אין לנו ספק שתוכלו למצוא בצפת עוד הרבה מעבר לכתוב בכתבה שלפניכם, ובאתרנו תוכלו למצוא עוד שפע של המלצות ורעיונות לטיולים בעיר ובסביבתה הקרובה.

פעילויות ממולצות