חתונת הפלא – סיפור מאת הרב טיליס

חתונת הפלא

החודש נספר על השידוך המרתק בין בנו של רבי יוסף קארו לבתו של האר"י ז"ל, בהקשר לתאריך ט"ו באב היום בו מציינים ביהדות את ערך הנישואין ביהדות, תאריך בו היו יוצאות בנות ישראל ומחוללות בכרמים.. 

אשתו הראשונה ושלושת ילדיהם נפטרו בשנת 1535 במהלך מגיפה בסלוניקי. מאז זכה להתחתן שנית ונולד לו שלמה בשנת 1555 בזמן שסיים לכתוב את הספר "שולחן ערוך" . בהמשך נפטרה גם אשתו השניה, והוא התחתן בשלישית עם בתו של אחד מחכמי ירושלים, אשר ילדה לו בן ושמו יהודה.

כעת בשנת 1570 עמד רבי יוסף קארו בשנות השמונים לחייו, ובנו שלמה מיועד להקים בית והוא בן חמש עשרה שנה.

העיר צפת הייתה מלאה בתקופה זו במשפחות מכובדות, האבות תלמידי חכמים והאמהות נשים צדקניות שהנהיגו ביתם ביראה וקדושה. הבנים והבנות יצאו יראי שמים, ולהרבה משפחות היו בנות שהגיעו לפרקם- הגיעו לגיל השידוכים. מי לא היה רוצה להיות שייך ולהתקרב לצאצאי מחבר ה"בית-יוסף" או "השולחן ערוך"….

כאשר רבי יוסף קארו חיפש כלה לבנו, נודע לו על משפחה חדשה שהגיע לאחרונה ממצרים, ולהם בת עם מידות טובות ובגיל מתאים. אביה של הנערה היה גדול בתורה שביקש להסתיר את גדלותו מעיני כל. למרות השתדלותו להישאר עניו ונסתר, בהגיעו לעיר צפת- שמו הלך והתפרסם במהירות. הלא הוא רבי יצחק לוריא "האר"י הקדוש" שלמד וחידש בתורת הקבלה.
דברי תורתו וחידושיו שהיו תובנות על פנימיות החיים משכו רבים, ואף אישיותו הקדושה היתה לאור גדול, והכל מתוך צניעותו ולימודו האמיתי.

משפחתו של האר"י הקדוש – משפחת לוריא, היתה ידועה בצדקנותה ועל כן חשב רבי קארו כי זהו השידוך המתאים עבור בנו. עד מהרה נוצר החיבור העמוק בין שני ענקי התורה, והעיר צפת חגגה על השידוך המיוחד.

מסיבת האירוסין נערכה בבית לוריא, והשתתפו בה גדולי צפת שהתכנסו לשמוח עם שני המנהיגים האהובים. הרב קארו חזר הביתה בשעת לילה מאוחרת, וסיפר לאשתו (שלא נכחה בשמחה) במתרחש בשמחה-

"אשתי היקרה! אני נפעם עד מאד מדברי התורה ששמעתי הערב מפי אב הכלה האר"י הקדוש!!! אין לי מילים על עוצמת הפנימיות שבדברי התורה שלו! עומק מופלא, ידע והבנה שמעולם לא שמעתי. אפילו מלאך לא יודע מה שהוא יודע…"

הרב קארו עצר מהתרגשותו, פניו זוהרים מהתרגשות. "אכן, אני חושב שהנשמה שלו היא נשמה של אחד הנביאים הקדומים, שכן אפילו גדולי חכמי התלמוד לא יכלו להשיג את פנימיות התורה שהוא משיג. ועם זאת יש לי חשש, הדור שלנו הוא דור נמוך ולא מתאים לקבל את הזוהר הקדוש. אני חושש שבגלל חטאינו נאבד את היוקר העצום הזה. "

לאחר מכן ביקש הרב יוסף קארו ללמוד קבלה אצל הרב יצחק לוריא, על אף שהאחרון היה צעיר ממנו בארבעים שנה. למרות שהרב לוריא קצת התנגד, הם למדו יחד כמה פעמים. הרב קארו, אדם צנוע באמת, מעולם לא נתן שדרגתו הגדולה תעצור ממנו לגדול ולהתקדם בתורה הקדושה.

לבסוף, בהזדמנות אחת, חשף לו האר"י הקדוש "הנשמה שלך אינה מסוגלת להבין את חוכמת הקבלה דרך ההסברים שלי, אתה תצליח בתורה בצורה הטובה ביותר, כאשר תלמד את תורתו של רבי משה קודוברו (הרמ"ק). וכסימן לכך שמה שאני אומר לך זה נכון, תראה שבזמן שתחיל לחשוף לך את סודות הקבלה, אתה תתחיל להרדם "

וכך זה קרה. בכל פעם שהרב לוריא לימד סוד מתורת הקבלה – ראשו של הרב קארו הנהן ועיניו עצומות.

הנישואים בין שתי המשפחות היו חתונה בלתי נשכחת ובהשתתפות העיר כולה. בנוסף להקמת ביתם הפרטי, היוותה החתונה גם חיבור בין שני צדדים ביהדות, תורת הנסתר ותורת הנגלה.

רבי יוסף קארו התברך בסודות התורה, והצליח לאחד את עם ישראל באמצעות תורת הקבלה באופן שלא היה ידוע מאז הרמב"ם. לצידו, רבי יצחק לוריא הוסיף לתורה כיוון ומימד חדש שמאז תקופת רבי שמעון בר יוחאי לא ידעו.

בחתונה זו, שני ההיבטים התורניים השונים אך הבלתי נפרדים של התורה, נחשפו לעולם על ידי שני אישים תורניים אלה. גם העיר צפת, הגיעה אל פסגת פאר גדולה המשמחת לנצח כל לב יהודי.

– – – – – — – – – – – — – – – – – — – – – – – —
מאת ירחמיאל טילס .ירחמיאל טילס הוא מייסד שותף של אסנט-צפת, והיה המנהל החינוכי שלה במשך 18 שנה. הוא יוצר www.ascentofsafed.com ו- www.kabbalaonline.org וכיום מנהל שני האתרים. הוא גם מספר סיפורים ידוע, בעל טור במספר רב של פרסומים חסידיים, ורב מטה ב- AskMoses.com, וכן מחבר הספר "מוצאי שבת, ירח מלא" : סיפורים מסקרנים של חכמי הקבלה, אדוני החסידות ועוד גיבורים יהודיים.


מלוקט מתוך צפת ועיר הקבלה ( דוד Rossoff – שער הספרים), שבח האר"י , ומקורות בכתב ובעל פה אחרים.

הערה ביוגרפית:  הרב יוסף קארו (1488 – 13 בניסן 1575) היה הרב הראשי של צפת משנת 1546. מחבר של כמה יצירות עיקריות, כולל שולחן ערוך ("השולחן ערוך" – ספר חוקי ההלכה היהודית), הלכות התורה הנוגעות בחייו של כל יהודי באורח חייו היום יומי. על אף תיקונים שנערכו בשנים שלארח מכן על ידי גדולי הדור, נותר ספר השולחן ערוך ספר ההלכה המרכזי הנשמר על ידי היהודים כולם.

הרב יצחק לוריא, "האר"י הקדוש" (1534 – 5 באב 1572), היה המקובל המשפיע ביותר מאז רבי שמעון בר יוחאי לפני 1800 שנה. הרבה מהמחשבה החסידית מבוססת על תורתו של האר"י, כפי שתועד על ידי תלמידו הראשי, הרב חיים ויטל.

הערה : הקשר לפרשת השבוע – היארצייט של האר"י הקדוש מתרחש תמיד בשבוע הקריאה " דברים " . זכויות יוצרים 2003 על ידי KabbalaOnline.org, פרויקט של עולה של צפת (//ascentofsafed.com).

כל הזכויות שמורות לרבות הזכות להעתיק יצירה זו או חלקים ממנה, בכל צורה שהיא, אלא אם כן באישור, בכתב, מקבלה אונליין.

פעילויות ממולצות