חשיבה חיובית : מחשבה משנה מציאות

האם להיות ‘מציאותי’ זה בהכרח להיות פסימיסט? המחשבה היא כוח משנה מציאות, וישנם אינספור כלים ותרגולי חשיבה חיובית שאתם יכולים לאמץ לעצמכם לחיים של שמחה וסיפוק

 

חשיבה חיובית

ישנו ניסוי ישן שנערך בסוף שנות ה90’ ביפן ע"י מדען בשם מסרו אמוטו. הוא רצה להראות כמה השפעה יש למחשבות ולמילים שלנו על המציאות. בשביל לעשות את זה הוא השתמש במים בתהליך הקפאה אשר חולקו לשלוש קבוצות: קבוצה שקיבלה ברכות, קבוצה שקיבלה קללות, וקבוצה שהתעלמו ממנה.כאשר צילמו את גבישי הקרח שנוצרו התוצאות היו מרשימות: מולקולות המים שינו את צורתם, את סדרם, ואפילו את הגוון שלהם, בהתאם למחשבות ולמילים שכוונו אליהם. זוהי בדיוק התובנה עליה מבוססת החשיבה החיובית: טמון בנו הכוח לשינוי אמיתי של המציאות.

כוח המחשבה ביהדות

למרות שנראה שגל החשיבה החיובית הוא רק עוד חלק מתרבות הניו-אייג’ שפוקדת אותנו, יש מקורות עתיקים, ביהדות ומחוצה לה, שתומכים בהשערה שכוחות המחשבה שבאדם קשורים ישירות למציאות אותה הוא חווה. בין אם זה לשלילה "ואשר יגרתי יבוא לי" (איוב ג כ"ה), או לחיוב, דוגמת "חשוב טוב יהיה טוב" (האדמו"ר הצמח צדק), נראה כי זה בהחלט לא חדש להאמין שבכוחו של האדם להשפיע על מצבו הנפשי והרגשי. בשנת 98’ מרטין סליגמן, פרופסור אמריקאי אשר כיהן כראש אגודת הפסיכולוגים בארה”ב, חרט על דגלו כיוון חדש- הפסיכולוגיה החיובית. במקום לחקור פתולוגיות, הוא התרכז בחקר האושר. עשרים שנה אחרי, יש לנו בידיים אינספור הוכחות מדעיות על הקשר שבין חשיבה חיובית ומציאות רגשית ונפשית של אושר ואפילו יותר מזה: ישנם גם מחקרים שמראים על קשר בין חשיבה חיובית ובריאות גופנית.

אז איך ניתן להסביר את אמירתו של הבעל שם טוב ש"במקום שבו מחשבתו של האדם שם הוא כולו"?
העיקרון הבסיסי של החשיבה החיובית הוא ‘חוק המשיכה’ – דומה נמשך לדומה. לכן נראה שישנם אנשים שהכל תמיד זורם לטובתם, ולהפך, כאלה שמרבית סיפוריהם מסתכמים בעוול שנעשה להם. האם זה רק עניין של מזל? החשיבה החיובית מבקשת מאיתנו לראות מעבר. מבקשת מאיתנו להבין שעצם החזרה על מחשבה מסוימת מעגנת אותה יותר ויותר בתודעה. וכמו שאמר גנדי: “שים לב למחשבות שלך הן הופכות למילים. שים לב למילים שלך הן הופכות למעשים. שים לב למעשים שלך הם הופכים להרגלים. שים לב להרגלים שלך, הם הופכים לגורל"
הבחירה היא בידינו- איזה מחשבה, איזה הרגל, איזו ראיית עולם ברצונך לעגן בתודעה שלך?

תרגול חשיבה חיובית ב-2 שלבים

השלב הראשון הוא משמעת. משמעת פסיכולוגית משמעותה עירנות, מעקב מודע אחר המתחולל בראשנו. התחילו בצעדים קטנים. בחרו רגעים כגון עמידה בתור, פקק תנועה, או סתם רגע בו לא עושים כלום. אולי אפילו תזכורת בטלפון יכולה לעזור במשימה. הפנו את תשומת הלב שלכם למחשבות. מה מתרוצץ שם? האם אתם במקרה עסוקים בביקורת עצמית מעכבת, או בזכרונות על רגעים לא נעימים? איך גורם לכם להרגיש מה שאתם חושבים? האם המחשבות האלה עולות, במקרה, בדיוק אחרי שלקחתם על עצמכם אחריות חדשה, או סיימתם לכתוב עבודה?
קודם כל, זהו את המהלכים הפנימיים שלכם.
מתוך הבקרה הזאת הצמיחו את התגובה שלכם: איזה סוג מחשבות תרצו לעודד? בהתאם לרצון, פשוט תנו לעצמכם שלוש מחשבות, שלעתים יבואו בניגוד מוחלט לאלו שקיימות בתוככם כבר, וחזרו על הפעולה הזאת בכל פעם שתשימו לב שמחשבותיכם לא משקפות את מה שהייתם רוצים בשביל עצמכם. החשיבה החיובית היא בדיוק כמו שריר- ככל שנתאמן, נזכה לראות תוצאות.

כדי להתקדם, אולי שווה לנו להסתכל לרגע על ה’אויב’. מי הן בעצם אותן מחשבות שליליות, ולמה הן כלי שנמצא בשימוש כזה נרחב אם התוצאות שלו כ"כ הרסניות?
ביקורת עצמית, הכנה למקרה הכי גרוע, חוסר אמונה בעצמנו, פחדים לגבי תגובות של הסובבים אותנו…כל אלו ועוד מרכיבים את הפטפוט השלילי שמעכב את היכולת שלנו למשוך לעצמנו מציאות טובה יותר.
המחשבות השליליות מספקות סוג של הגנה עצמית – הרי, אם נדע לבקר את עצמנו, שום ביקורת חיצונית לא תזעזע אותנו, נטרול ציפיות הוא מתכון מובטח להימנע מאכזבה, ואולי אנחנו גם מחזיקים באמונה שביקורת עצמית היא הדרך היחידה להשתפר.
הבעיה עם ה"הגנה" הזאת היא המהירות בה היא הופכת להיות התגובה האוטומטית. כמה פעמים, עוד לפני שחשבנו על משימה שעלינו לבצע, או קצת לפני שסיימנו עבודה, עלה הקול הזה שמוריד אותנו למטה, אומר לנו בזלזול שלעולם לא נצליח או שמה שעשינו פשוט לא טוב מספיק. בדיוק כמו אותן מולקולות מים בידיו של המדען, אנחנו בעצמנו מחבלים בהתפתחות התקינה של התודעה, בבריאות של הנפש, בחוסן של הגוף.
הזדמנות למשמעת פנימית- האם מה שעולה בכם כאשר אתם קוראים היא תחושת ייאוש ואין אונים, או שכבר קיים בתוככם הקול שמזכיר לכם שיש דרך החוצה, שכבר כאן יש כלים לצאת לדרך חדשה, דרך שמחזירה את הכוח לידיים שלכם ליצור את המציאות אותה אתם מבקשים?

השלב השני: הודיה. היכולת להוקיר תודה מפתחת באדם שני היבטים חשובים: היכולת לאבחן ולייחד אירועים חיוביים, מה שבעצמו מחזק את היכולת לראות טוב, וההבנה של האדם שמקור הטוב הוא ברובו מחוץ לעצמו, מה שמאפשר לו לבנות תמונת עולם רחבה יותר, ולקשור את עצמו לתמונה הגדולה. אז כל יום, בבוקר ובערב, תתאמנו: רשמו לכם שלושה דברים עליהם אתם מודים.
אז מה אתם אומרים? אם כבר הבנו שהנבואה מגשימה את עצמה, אולי הגיע גם הזמן לבחור איזו נבואה נרצה להגשים?

פעילויות ממולצות