בין אמנות ליהדות – מה אפשר למצוא בחנות יודאיקה?

אין כמו לתכנן יום של טיול בעיר המיוחדת במינה – צפת.

העיר הציורית בגליל, היא עיר של ניגודים מרתקים – בין ישר וחדש, בין רוחניות לגשמיות ובין השקט של ההרים המקיפים אותה, לבין ההמולה והחיים שנובעים מבתי המלון וקריית האמנים.

יש המכנים את צפת כבירתה העולמית של התרבות והרוחניות היהודית, וזה ממש לא סתם…

העיר צפת (שהיא אחת מארבע ערי הקודש), הייתה מרכז לתלמידי חכמים בכמה דורות והיוותה מרכז תורני גדול. בנוסף, היא קרובה לקברי התנאים והאמוראים בהר מירון. לאחר מלחמת השחרור צפת משכה אליה אמנים רבים מכל קצוות הארץ שפתחו גלריות והקימו את מה שנקרא היום "קריית האמנים".

והאמנות בצפת – מניפוח זכוכית ועד חנות יודאיקה – שזורים ברוח התרבות היהודית.

אז אם אתם מבקרים בצפת, אולי קצת נכנסתם לאווירה של יהדות ואמנות… זמן טוב להציע לכם מגוון פריטי יודאיקה לעצמכם או בשביל לפנק מישהו אחר…

 

מה זו בכלל יודאיקה?

יודאיקה הוא המונח שבו היו משתמשים זרים כדי לתאר את האמנות היהודית ואת מגוון תשמישי הקדושה של היהודים – פמוטים לנרות, שופרות, טליתות…

המונח היום כבר רחב יותר ומתאר, מלבד תשמישי הקדושה, גם קישוטים ופרטי נוי שברוח התרבות היהודית.

ועם התרחבות המונח "יודאיקה", גם התרחב קהל היעד, והיום זה כבר ממש לא מוזר לראות חילוניים גמורים ואפילו לא יהודים נכנסים לחנויות יודאיקה כדי לקנות פריטים כאלו ואחרים בשם האמנות היהודית.

אז מה אתם יכולים למצוא בחנות יודאיקה?

 

תשמישי קדושה "קלאסיים"

אם חוזרים למשמעות המקורית למונח "יודאיקה", לקטגוריה זו מתאימים תשמישי הקדושה הנפוצים במעגל החיים היהודי: פריטים לכבוד השבת (לדוגמא כיסויי חלה, סכינים לחלה ופמוטים), בתי מזוזה ונטלנים מהודרים, וכן כיפות ומארזים לתפילין וטלית.

כמובן, שמתנות אלו מתאימים לדתיים ולמסורתיים, כשגם את הפריטים העתיקים האלו ניתן לעצב באופן מיוחד וחדשני.

 

ברכות בכל מיני סגנונות

אחת מהמתנות שכמעט אף אחד לא יתנגד לקבל אליו הביתה או למשרד היא ברכה מעוצבת. אם אתם מחפשים מתנה משמעותית לחנוכת בית אז כדאי לכם לחשוב על "ברכת הבית". גם כאן, תוכלו להיווכח שיש המון נוסחים שונים – מהמוכרים יותר ה"קלאסיים" ועד לניסוחים מודרניים יותר ולכאלו שמציינים רק את מילות הברכה (בריאות, אושר, פרנסה…).

המקבילה של ברכת הבית, היא ברכת העסק למקום העבודה. גם כאן, תוכלו לבחור ממגוון אפשרויות את הנוסח המתאים ביותר לברכת העסק ואת העיצוב שנראה לכם – תליון, רימון או מסגרת רגילה… כמובן שכמות העיצובים לא נגמרת ומשתנה כתלות בחנות. 

בקישור שמופיע בתחילת המאמר, תוכלו לראות מגוון עיצובים שונים ולקבל השראה.

 

קישוטי קיר – "אותיות מעוצבות"

מתנת יודאיקה מרגשת בצורת פסוק או קטעים מוכרים מתפילה, המקושטים ומיועדים לתלייה על קיר.

מבין הקטעים שניתן למצוא יש את "ברכת הכוהנים", פסוקי תהילים ו"אשת חיל". כמובן שגם כאן, תוכלו למצוא אינסוף אפשרויות עיצוב וטכניקות שונות שמקנות מראה מיוחד לאותיות התלויות על הקיר.

פעילויות ממולצות