אירוע קשה? אוצר גדול! – סיפור אישי מהרב שאול לייטר

 אירוע קשה? אוצר גדול!

שורש המילה ‘חודש’ הוא חדש, התחדשות. הלימוד הקבלי הקשור בזה הוא שכל חודש אור חדש נכנס לעולם ומאפשר לנו הסתכלות חדשה על החיים. איך ניתן ללמוד על האור הזה? על ידי לימוד של האירועים הייחודיים שקרו באותו חודש. החודש הזה נקרא תמוז. היום המפורסם ביותר, י"ז, הוא לא יום שמח. ארבעים יום לפני התאריך הזה, בני ישראל קיבלו את התורה בהר סיני. כל אחד ואחד חווה התגלות שמימית. הם יכלו ממש לראות אלוקות. הכמיהה לנשגב הייתה כה גדולה, שפעמיים נשמותיהם פרחו מחוץ לגופם, והבורא החיה אותם בחזרה.

לאחר האירוע הזה, משה חזר להר כדי ללמוד את התורה עם ה’. אבל למרות זאת, בי"ז תמוז (השנה ב9 ביולי- יום צום) העם פחד שמשה לא יחזור והחל בסגידה לעגל, מעשה הבגידה המוחלט. מעשה טרגי זה נודע בשם "חטא עגל הזהב". משה מתחנן לה’ לא להשמיד את העם, ואפילו לסלוח להם. לבסוף ה’ מסכים. באותו רגע, רגע של קשר נעלה בין הבורא והנביא הגדול ביותר, משה מבקש לראות את פניו של ה’, הבנה ישירה של השמימי.

ה’ עונה שאף אחד לא יכול לראות את פניו ולחיות, אבל הוא יראה לו את אחוריו. רש"י מסביר שבדיוק כמו שאנשים מניחים תפילין, גם ה’ "מניח". לראות את אחוריו של ה’ משמעותו לראות את הקשר האחורי של התפילין של ה’, החלק שמצמיד את התפילין לראשו של אדם. בכך בעצם משה זוכה לראות חלק מהכתר של ה’, מה שממלא את בקשתו חלקית.

מה הקשר בין המאורע האישי הזה שהתורה חולקת איתנו, וחטא עגל הזהב? פעם למדתי משהו ששינה את חיי. הרב רפאל שמשון הירש, בפירושו המדהים על החומש, לוקח את המאורע הזה ומשנה את הדרך בה עלינו להתבונן על העולם. לראות את פניו של ה’ משמעותו ראיית העתיד. זה מחוץ לתחום האנושי. החיים יאבדו את משמעותם אם נוכל לעשות זאת. אבל ה’ נתן לנו כוח אחר, היכולת לראות אותו על ידי הסתכלות בעבר. ראייה מושלמת בדיעבד היא המושג הכי יהודי שיש. מלחמה קשה בהשמנת יתר בנעוריי שכנעה אותי ללמוד תזונה.

ההחלטה הזו הובילה אותי לאוניברסיטה מסוימת. כאשר ראיתי שלאוניברסיטה אין תשובות לשאלות שלי, חיפשתי קבוצת אנשים שמתרגלת שימוש בתזונה כריפוי. כאשר הייתי על הדרך החדשה הזו, בביקור בביתי פעם אחת, הלכתי לחנות בריאות בברוקלין לקנות קצת מצרכים. בחנות ‘ממש במקרה’ פגשתי את המורה לתזונה מרפאה, שהיה יהודי שומר מצוות. למרות שהיה מרוקאי, הוא היה קשור לרבי מלובביץ’, וקישר גם אותי אליו.

הרבי העניק לי ולעוד שני חברים השראה שהדרך להביא את עצמנו, ואת העולם, למימוש הפוטנציאל, היא על ידי חיבור של יהודים לשורשיהם הרוחניים. מה שחשבתי, לפני כל השנים הללו, שהייתה טעות הכי גדולה (לעזוב את האוניברסיטה) בעצם הובילה אותי לברכה, ולמשימה, הכי גדולה של חיי, מרכז אסנט בצפת, ואפילו הובילה אותי לפגוש את אשתי.

חטא עגל הזהב הכין את הקרקע לניכור, ולחידוש הקשר בינינו ובין ה’ אבל ברמה הרבה יותר גבוהה משיכולנו לדמיין לפני כן. בדיוק כמו חברים, או זוג, כאשר הם מצליחים להתגבר על בעיה ביניהם, התהליך עצמו מחזק את האהבה. בדיוק כך, חטא העגל הביא את בני ישראל לקשר עם הקב"ה ששינה לגמרי את התמונה. השיעור של תמוז הוא לא רק להתבונן אחורה על האתגרים של חיינו ולראות שמה שהיה נראה כאירועים הכי קשים בעצם היוו מעבר לאוצרות הכי גדולים. השיעור הוא לראות את האירועים שקורים לנו בהווה ולהבין שהם בעצם כניסה להרפתקה חדשה, ואם רק נדחוף קצת יותר חזק נצליח לפתוח את הדלת ולראות את האור. הגימטריה של צפת (570) היא אותה גימטריה של המילה שער. אחד השערים הכי טובים שאפשר לעבור כדי להכנס לעולם החסידות והקבלה (הרבדים הפנימיים של התורה) זה צפת! בואו לבקר אותנו בקרוב מאוד!

מאחל לכם ולמשפחותיכם חודש טוב ובריא, שאול לייטר

פעילויות ממולצות